HET PAASFEEST

Wat is Pasen?

Paaszondag is het belangrijkste feest van het liturgische jaar, waarop de christenen de verrijzenis van Jezus uit de dood vieren. De paastijd duurt van de Paasnacht op Stille Zaterdag (3 april) tot en met Pinksterzondag (23 mei).

Jezus zei: “Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, al sterft hij, toch zal hij leven, en wie leeft en in Mij gelooft, zal nooit sterven…”

– Johannes 11:25-26

Jezus verrijst op Paaszondag uit de dood, glorieus en onsterfelijk, zoals Hij heeft voorspeld (Matt. 28:1-7). Op de dag van Zijn verrijzenis liet Jezus Christus in het graf de lijkwade achter, die het symbool is van onze zwakheden, onze onvolkomenheden. Christus komt triomfantelijk uit het graf – geheel vrij van aardse beperkingen; Hij is bezield met een leven dat intens en volmaakt is, en dat vibreert in elke vezel van Zijn wezen. In Hem is alles wat sterfelijk is, opgenomen door Zijn verheerlijkt leven. Hier is het eerste element van de heiligheid die de verrezen Christus vertegenwoordigt: de uitschakeling van alles wat vergankelijk is, van alles wat aards en geschapen is; vrijheid van alle gebreken, alle zwakheden, alle vermogen tot lijden. Maar er is ook een ander element van heiligheid: vereniging met God, zelfverheffing en toewijding aan God. Alleen in de hemel zullen wij kunnen begrijpen hoe volledig Jezus leefde voor Zijn Vader gedurende deze gezegende dagen. Het leven van de verrezen Christus werd een oneindige bron van heerlijkheid voor Zijn Vader. Geen enkele uitwerking van Zijn lijden was in Hem achtergebleven, want nu straalde alles in Hem van glans en schoonheid en bezat kracht en leven; elk atoom van Zijn wezen zong een onophoudelijke lofzang. Zijn heilige mensheid bood zich op een nieuwe wijze aan de heerlijkheid van de Vader aan.


De lijkwade van Turijn

De linnen doek, waarvan wordt aangenomen dat het de grafdoek van Jezus is, is het meest wetenschappelijk bestudeerde historische artefact ter wereld. Vanwege Moeder Angelica’s liefde voor de Lijkwade was het eerste programma dat op EWTN Global Catholic Network werd uitgezonden een documentaire over de Lijkwade van Turijn.

LEARN MORE


WAT GEBEURDE ER ECHT OP DE EERSTE PASEN?

Het is een uitdaging om de centrale gebeurtenis van Pasen, de verrijzenis van Christus, vanuit ons menselijk perspectief te beschouwen.

Wetenschappers hebben getheoretiseerd dat Christus verrees in een uitbarsting van straling die de driedimensionale afbeelding op de Lijkwade van Turijn creëerde, waarvan velen geloven dat het de grafdoek van Jezus is. De Schrift vertelt ons dat degenen die het dichtst bij Jezus stonden, Hem niet onmiddellijk herkenden in Zijn verheerlijkt lichaam. Jezus at vis in het bijzijn van de discipelen om Zijn lichamelijkheid te bewijzen, zelfs toen Hij in staat was de Bovenzaal binnen te gaan door gesloten deuren. Zijn verheerlijkt lichaam had nieuwe vermogens, maar Hij was geen geest zonder lichaam, zoals sommigen van de discipelen vreesden.

Hoe waardevol wetenschappelijk onderzoek en speculatie ook mogen zijn, de betekenis van Pasen is veel reëler en persoonlijker dan theoretisch. De Schrift is duidelijk – Christus is opgestaan en omdat Christus is opgestaan, hebben ook wij de kans op eeuwig leven. Zo eenvoudig is het, en zo complex ook.

– Fr. Joseph Mary Wolfe, MFVA

“Het kruis had de vragen gesteld; de verrijzenis had ze beantwoord… Het kruis had gevraagd: ‘Waarom staat God toe dat het kwaad en de zonde Justitie aan een boom nagelen? De Opstanding antwoordde: ‘Opdat de zonde, na het ergste gedaan te hebben, zichzelf zou uitputten en overwonnen zou worden door de Liefde, die sterker is dan de zonde of de dood’.

EERBIEDWAARDIGE AARTSBISSCHOP FULTON SHEEN

“We moeten onze ogen gericht houden op de Opgestane Heer en ons hart zal in ons branden, wat er ook gebeurt – want onze God is opgestaan. Hij is waarlijk opgestaan!”

  • MOEDER ANGELICA

WAT BETEKENT HET PAASOCTAAF?

Dit is de achtdaagse periode van Paaszondag tot en met zondag van de Goddelijke Barmhartigheid. Elke dag in het octaaf wordt beschouwd als een feestdag.

DE DISCIPELEN KENDEN JEZUS – ONZE EUCHARISTISCHE HEER – DOOR HET BREKEN VAN HET BROOD.

Nadat Jezus op de eerste Paasdag uit de dood was opgestaan, reisden twee discipelen, zich niet bewust van Zijn opstanding, naar het dorp Emmaüs. Jezus liep de hele reis met hen mee en legde hun de Heilige Schrift uit, maar zij herkenden Hem niet. Toen zij Emmaüs bereikten, nodigden de twee discipelen Jezus uit om met hen te eten. Toen Hij het brood brak, beseften zij dat het Jezus was. Op dat moment verdween Hij, en de twee mannen zeiden dat zij hun harten voelden branden toen Hij tot hen had gesproken.

In de negende eeuw na Christus zei de patriarch Theophylactus: “…de ogen van hen die het Heilig Brood ontvangen worden geopend opdat zij Christus zouden kennen. Want het Vlees van de Heer heeft een grote en onuitsprekelijke kracht in zich.”

WAT IS EEN TWIJFELENDE THOMAS?

Dit is een scepticus die weigert iets te geloven tenzij hij of zij tastbaar bewijs heeft.

In Johannes 20:24-29, twijfelt de apostel Thomas of Jezus uit de dood is opgestaan. Hij was er niet bij toen Jezus aan de andere discipelen verscheen, en hij zei: “Tenzij ik in zijn handen de afdruk van de spijkers zie, en mijn vinger in het teken van de spijkers leg, en mijn hand in zijn zijde leg, zal ik niet geloven.” Meer dan een week later verscheen Jezus aan hen allen, ook aan Thomas. Toen Jezus Thomas vroeg zijn hand in zijn wonden te leggen, geloofde Thomas ten volle dat Jezus inderdaad was opgestaan. Hij riep uit: “Mijn Heer en mijn God!”

Paaslelie

Paaslelies, of narcissen, de bloem die het meest met dit heilige seizoen wordt geassocieerd, zijn symbolen van zuiverheid en hoop. Sommigen hebben gespeculeerd dat ze de verrijzenis van Jezus symboliseren, omdat ze eruit zien als trompetten die aankondigen dat Jezus is opgestaan uit de dood.

“Het evangelie van Pasen is heel duidelijk: wij moeten teruggaan, Jezus zien opstaan en getuigen worden van zijn verrijzenis. Dit is niet teruggaan in de tijd; het is niet een soort nostalgie. Het is terugkeren naar onze eerste liefde, om het vuur te ontvangen dat Jezus in de wereld heeft ontstoken en om dat vuur naar alle mensen te brengen, tot aan de uiteinden van de aarde.”

– Paus Franciscus

De opstanding was de grootste gebeurtenis in de geschiedenis

Wij weten rechtstreeks van Paulus dat de Griekse filosofen de verrijzenis een merkwaardige absurditeit vonden. Politici waren pragmatischer en vreesden dat het de hele sociale orde zou verstoren. Een van de eerste christelijke “apologeten”, of verklaarders, was de heilige Justin Martyr, die keizer Antonius Pius ervan probeerde te overtuigen dat het christendom de vervulling is van de beste intuïties van klassieke filosofen als Socrates en Plato.

LEARN MORE

“O Dood, waar is uw angel? O Hel, waar is uw overwinning? Christus is opgestaan, en jullie zijn ten val gebracht. Christus is opgestaan, en de demonen zijn gevallen. Christus is opgestaan, en de engelen verheugen zich. Christus is opgestaan en het leven heerst. Christus is opgestaan, en niet één dode blijft in het graf. Want Christus is opgestaan uit de doden en is de eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Hem zij de heerlijkheid en de heerschappij tot in eeuwigheid.”

– H. John Chrysostom