Aanvaard het geloof niet zomaar, zonder argumenten, podcast #13 6de zondag na pasen (B) – Mgr.Rob Mutsaerts

HomeAA Podcast Mgr MutsaertsAanvaard het geloof niet zomaar, zonder argumenten, podcast #13 6de zondag na...

Overweging bij de zondag lezing door Mgr Rob Mutsaerts – Handelingen der apostelen 10,25-26.34-35.44-48 – 9 mei – 6e Zondag na Pasen – JaarB

Aanvaard het geloof niet zomaar, zonder argumenten

Petrus en Paulus vragen ons herhaaldelijk dat we verantwoording geven van ons geloof, geef uitleg. Aanvaard het geloof niet zomaar, zonder argumenten. Blijf nadenken. Oproep van Paulus: blijf bereid verantwoording af te leggen van ons geloof.

Ortho-doxie en ortho-praxis

De ‘ortho-doxie’ legt uit wat je gelooft. Bij veel religies of andere christelijke geloven ligt meer aandacht op de praktijk, de ortho-praxis. Men zegt dan snel: het maakt niet uit wat je gelooft, als je maar een goed mens bent … 

Ontdek het kompas dat richting geeft aan je leven; Het is niet voldoende dat je aardig bent.

Geloof is niet enkel voor intellectuelen

Het is echter niet zo dat geloof enkel voor intellectuelen is. Oefen gewoon in je eigen woorden wat het credo voor je betekent. Soms zijn juist kinderen daar heel goed in.

Waar gaat het om in het beargumenteren? Niet als een wedstrijd om te winnen, nee, om de ander mee te nemen in het verhaal van de liefde door en voor Christus. en dan vanuit het het goede dat je voor de ander over hebt. Wees standvastig. Het gaat om het winnen van een ziel. Maakt het iets uit wat je gelooft? Ja zeker, de leer heeft invloed op de praktijk.

Geloof en onderzoek

Begin met gebed om open in het geloof te staan en waarlijk te onderzoeken en vervolgens, studeer, steek je handen uit de mouwen. Geef zo antwoord aan het Woord dat onder ons gekomen is.

Handelingen der apostelen 10,25-26.34-35.44-48 Toen Petrus binnentrad kwam Cornelius hem tegemoet en eerde hem met een voetval. Maar Petrus deed hem opstaan en zei: ‘Sta op, ik ben ook maar een mens.’ Petrus nam het woord en sprak: ‘Nu besef ik pas goed, dat er bij God geen aanzien des persoons bestaat, maar dat uit welk volk ook ieder die Hem vreest en het goede doet, Hem welgevallig is. Terwijl Petrus nog zo aan het spreken was, kwam de heilige Geest plotseling neer op allen die naar de toespraak luisterden. De gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus meegekomen waren, stonden verbaasd dat ook over de heidenen de gave van de heilige Geest was uitgestort; want zij hoorden hen talen spreken en God verheerlijken. Toen zei Petrus: ‘Kan iemand nog het water weigeren, zodat deze mensen, die juist als wij de heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?’ En hij beval hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarop verzochten zij hem nog enige dagen te blijven.

Lezingen:

Openingstekst: naar Jes. 48, 20 Verkondigt het met blijdschap en maakt het bekend, verkondigt het tot aan het uiteinde van de aarde: de Heer heeft zijn volk verlost. Alleluia.

Hand. 10, 25-26. 34-35. 44-48 Ook over de heidenen is de gave van de heilige Geest uitgestort | Ps. 98 (97), 1, 2-3ab, 3cd-4 R: Zijn weldaden deed Hij ons kennen, de volkeren zijn gerechtigheid | 1 Joh. 4, 7-10 God is liefde | Joh.15, 9-17 Geen groter liefde kan iemand hebben dan deze,dat hij zijn leven geeft voor zijn vrienden.

 

[XLOS00258] [L00012] 240505 1058

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel