Dit eenvoudige nieuwjaarsvoornemen zal je jaar veranderen, je leven, je eeuwigheid @PattiArmstrong @NCRegister

HomeGeloof en LevenDit eenvoudige nieuwjaarsvoornemen zal je jaar veranderen, je leven, je eeuwigheid ...

Gebed is het enige kanaal,’ zegt de heilige Teresa van Ávila, ‘waardoor Gods grote genaden en gunsten de ziel in kunnen stromen’.

Patti Maguire Armstrong; Blogs; 1 januari 2024

Het is gratis. Het kost geen extra tijd in je dagelijkse schema. Zelfs als je al een voornemen had ingepland, is deze er praktisch moeiteloos aan toe te voegen – een kwestie van seconden die je niet zult missen. En de voordelen reiken tot in de eeuwigheid.

Wat is het? Neem de open gaten in je leven – wachten voor de magnetron, een rood licht, in de rij staan, wachten tot iemand de telefoon opneemt, enzovoort – en praat met Jezus. Het kunnen maar drie seconden zijn, zoals: Heilig Hart van Jezus, heb medelijden met mij, of Jezus, ik geef me aan u over, zorg voor alles. Je kunt er zelfs maar één seconde van maken: Lof zij u, Jezus! Of praat met Hem – wat je maar wilt zeggen.

Het gebedsmoment kan zeker langer zijn, maar dat hoeft niet. Niemand kan zeggen dat hij het te druk heeft om overdag met God in contact te komen met deze formule. Zelfs als je meerdere keren per dag maar een paar seconden communiceert, kom je dichter bij God en stel je jezelf open voor zijn gaven voor jou. Door hiervoor gebedstriggers te creëren – momenten die gewoontes worden om met Jezus te communiceren – wordt het een automatisme.

Terwijl ik dit artikel schrijf, realiseer ik me dat ik nog genoeg open plekken in mijn leven heb die ik gemakkelijk kan vullen, maar ik heb ook een gebedstrigger die al zo’n acht jaar duurt. Telkens wanneer ik een geraniumplant water geef die ik op een verjaardag heb gekregen van een medeparochiaan die een kas heeft, zeg ik een weesgegroetje voor hem. Het is een automatische reflex. Een paar jaar geleden, toen ik hem vertelde dat hij al die weesgegroetjes kreeg, begon hij me elke kerst een kerstster te brengen. De eerste keer lachte ik en zei: “Oké, je krijgt een tweede weesgegroetje tijdens het water geven.” Nu blijven ze elk jaar komen. Volgens een voorzichtige schatting, als ik de plant twee keer per week water geef en de kerstster niet eens meetel, heeft hij meer dan 830 gebeden gekregen.

Wat doe je anders in zulke tijden? Waarschijnlijk niets. Of tenminste niet iets dat je je kunt herinneren.In plaats daarvan is het iets moois om met Jezus te praten. Hoe mooi?

De heilige Faustina zou het moeten weten, omdat ze rechtstreeks met Jezus heeft gecommuniceerd via visioenen en de devotie van de Goddelijke Barmhartigheid heeft ontvangen. In haar dagboek (146) schrijft ze:

Een ziel wapent zich door gebed voor alle soorten strijd. In welke staat de ziel zich ook bevindt, ze zou moeten bidden. Een ziel die zuiver en mooi is, moet bidden, anders zal ze haar schoonheid verliezen; een ziel die naar deze zuiverheid streeft, moet bidden, anders zal ze die nooit bereiken; een ziel die pas bekeerd is, moet bidden, anders zal ze weer ten val komen; een zondige ziel, ondergedompeld in zonden, moet bidden zodat ze weer kan opstaan. Er is geen ziel waarvoor het niet nodig is om te bidden, want elke genade komt tot de ziel door gebed.

Elke heilige vulde zijn leven met gebed. Wij zitten misschien niet op het niveau van een heilige, maar we kunnen kleine plekken vinden om een begin te maken of om voort te bouwen op wat we al doen. Hier zijn een paar citaten ter aanmoediging:

  • “Gebed is het innerlijke bad van liefde waarin de ziel zich onderdompelt.”-St. Jean-Marie Baptiste Vianney
  • “Het gebed is het enige kanaal waardoor Gods grote genaden en gunsten in de ziel kunnen stromen; en als dit eenmaal gesloten is, weet ik geen andere manier waarop hij ze kan overbrengen.”- Heilige Teresa van Jezus
  • “Wie het meest bidt, ontvangt het meest.” -H. Alphonsus Maria de Liguori

Bidden gaat over relatie, niet alleen om het vragen van dingen. Het is een les voor onze kinderen om de hele dag in contact te blijven met Jezus, zodat ze Hem zien als een vriend en metgezel en niet als een wensput.

Wat het mooist is van het maken van een voornemen om een paar lege plekken op te vullen door met Jezus te praten – wat ook weer niet betekent de Heilige Moeder en engelen en heiligen in gesprekken uit te sluiten – is dat het meteen resultaat oplevert. En als je later afdwaalt, is er nog geen man overboord en kun je meteen weer opnieuw beginnen.

Patti Maguire Armstrong

Patti Maguire Armstrong

Patti (Maguire) Armstrong is een bekroond journaliste en was hoofdredacteur en co-auteur van de bestseller Amazing Grace Series. Haar laatste boeken zijn de humoristische en inspirerende tweede edities  Dear God, I Don’t Get ItDear God, You Can’t Be Serious!  What Would Monica Do? en Holy Hacks. Patti werkte in de sectoren sociaal werk en openbaar bestuur voordat ze thuis bleef als freelance schrijfster, onderwijl met Mark samen hun 10 kinderen opvoedend in North Dakota.Volg haar op Twitter @PattiArmstrong en lees haar blog op PattiMaguireArmstrong.com.

 

Source: ‘Sound of Freedom’ Actor Jim Caviezel and Real-Life Character Tim Ballard: ‘God’s Children Are Not for Sale’| National Catholic Register (ncregister.com)

Vertaling: EWTN Lage Landen (AV)

 


Wilt u meer lezen of zien/horen van ‘Patti Maguire Armstrong‘? Klik dan hier of gebruik een van de ‘tags’ boven aan dit artikel.

Meer lezen of horen over ‘Strijd’? Klik hier

 

 

 


240103 | [XLS000] | 240105 post views 209 |

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel