Gids voor zondag 11 juni 2023, Corpus Christi: de H. Eucharistie is essentieel voor ons overleven @NCRegister

HomeInternationaal Katholiek NieuwsGids voor zondag 11 juni 2023, Corpus Christi: de H. Eucharistie is...

Gids voor het hoogfeest van het Heilig Sacrament van het Lichaam en Bloed van Christus

Mgr. Charles Pope; Gids voor de zondag, 8 juni 2023

Zondag 11 juni is het Sacramentsdag, Corpus Christi, hoogfeest van het Heilig Sacrament van het Lichaam en Bloed van Christus. Mislezingen: Deuteronomium 8:2-3, 14b-16a; Psalm 147:12-13, 14-15, 19-20; 1 Korintiërs 10:16-17; Johannes 6:51-58. (met dank aan www.dagelijksevangelie.org)

Op dit hoogfeest worden we bovenal opgeroepen tot geloof in het feit (zoals geopenbaard door de Heer zelf) dat we met de H. Eucharistie, de Heilige Communie waaraan we deelnemen, daadwerkelijk het Lichaam, Bloed, de Ziel en Goddelijkheid van Jezus Christus, geheel en al, in zijn verheerlijkte staat ontvangen. We nemen geen deel aan een symbool; de H. Eucharistie is echt de Heer. Het is ook geen “stukje” van zijn vlees; het is Christus, geheel en al. De Schrift getuigt hier op vele plaatsen van.

  • “Daarop nam Hij het brood, sprak een dankgebed uit, brak het en gaf het hun met de woorden: ‘Dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt…” (Lucas 22:19).
  • “Geeft niet de beker der zegening die wij zegenen, gemeenschap met het bloed van Christus? Geeft niet het brood dat wij breken, gemeenschap met het lichaam van Christus?” (1 Korintiërs 10:16).
  • “….en hoe Hij door hen herkend werd aan het breken van het brood. ” (Lucas 24:35).
  • “Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis.” (1 Korintiërs 11:29).
  • “Ik ben het levende brood… Het brood dat Ik zal geven, is mijn vlees, ten bate van het leven der wereld.” (Johannes 6:51).

Nadat Jezus de woorden van het Evangelie van vandaag had gesproken, waarin hij zei dat het brood zijn vlees was, mopperde het Joodse volk uit protest.

Jezus probeerde hen niet gerust te stellen of te zeggen dat hij symbolisch sprak. Integendeel, hij werd nog onverbiddelijker en veranderde van de nette vorm van eten, phagere, wat “eten” betekent, naar de grove vorm, trogon, wat smakkend kauwen, knagen of kluiven betekent.

Hij stond er zozeer op dat ze dit snapten, dat hij toestond dat de meesten van hen hem verlieten, niet langer in zijn gezelschap hem volgden vanwege deze leer (Johannes 6:66).

Ja, de Heer betaalde een nogal hoge prijs voor zijn expliciete en “tegen de borst stuitende” leer (Johannes 6:60).

Hij vroeg ons: “Wilt ook gij soms weggaan?” (Johannes 6:67). Elke keer dat we het altaar naderen en de woorden “Het Lichaam van Christus” horen, moeten we ons antwoord geven. Het is op dit moment dat we antwoorden, “Amen,” alsof we zeggen, “Heer, naar wie zouden wij gaan? Uw woorden zijn woorden van eeuwig leven” (Johannes 6:68).

Waren er maar meer mensen die begrepen dat de Heer werkelijk aanwezig is in onze kerken! Als dat zo was, dan zouden onze parochies nooit leeg kunnen raken van mensen die met de Heer willen bidden. Jezus voegt er in het Evangelie van vandaag aan toe: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als gij het vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt gij het leven niet in u” (Johannes 6:53).

Denk aan het boek Exodus: de mensen in de woestijn zaten zonder voedsel en vreesden voor hun leven. Als antwoord gaf God hen brood uit de hemel, “manna” genaamd, dat ze elke ochtend verzamelden.

Zonder het eten van dat brood uit de hemel zouden ze nooit het beloofde land hebben bereikt; ze zouden zijn omgekomen in de woestijn.

Zo is het ook met ons. Zonder Jezus, ons levende manna uit de hemel, te ontvangen in de Heilige Communie, zullen we het beloofde land van de hemel niet bereiken.

De H. Eucharistie is essentieel voor onze overleving.

Mgrs. Charles Pope

Mgr. Charles Pope Mgr. Charles Pope is momenteel deken en pastor in het aartsbisdom Washington, DC, waar hij lid is geweest van de Priesterraad, het College van Consultatoren en de Priesterlijke Personeelsraad. Naast het publiceren van een dagelijkse blog op de website van het aartsbisdom Washington, heeft hij geschreven in pastorale tijdschriften, heeft hij talrijke retraites geleid voor priesters en lekengelovigen, en heeft hij ook wekelijkse bijbelstudies geleid in het Amerikaanse Congres en het Witte Huis. In 2005 werd hij benoemd tot monseigneur.

Bron: Gids voor de zondag

Vertaling: EWTN Lage Landen (AV)


 

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel