Het feest van de aankondiging van de Heer (1) – Eerste lezing Jesaja 7, 10-14 – tekenen van God

HomeEens geschreven blijft gegevenHet feest van de aankondiging van de Heer (1) - Eerste lezing...

Eens geschreven blijft gegeven

Overwegingen naar aanleiding van de schrift – Pater Elias Leyds C.S.J.

5e Zondag van de vastentijd 2020 Jaar A – Eerste lezing Jesaja 7, 10-14 – tekenen van God Het feest van de aankondiging van de Heer – 29 maart 2020

25 maart 2020 Geldermalsen

God wordt boos op Koning Agas, en lijkt eigenlijk heel onredelijk, omdat Agas zegt dat hij de Heer niet gaat verzoeken, niet gaat testen of God wel echt god is, ik vind het onredelijk om om tekens te vragen. Waarvoor zou dat nodig zijn? Agas gelooft op een hele zuivere manier. En toch wordt God kwaad. Waarom?

Tekenen van God

Agas denkt geen tekenen nodig te hebben, terwijl wij altijd opgevoed worden door God. Dus er zullen tekenen zijn.

God geeft ook ongevraagd en onverwacht tekenen omdat wij niet beseffen wat er in onze diepste ziel leeft. Wij zijn dikwijls niet bewust van de diepste verlangens die in ons hart en in onze ziel aanwezig zijn. En daarom geeft God tekenen die uiteindelijk wel degelijk overeenkomen met waar wij naar verlangen. We zullen dus altijd die tekenen nodig hebben. Tot aan onze laatste snik zijn we aan het groeien. We zijn nooit klaar, we zijn nooit volmaakt. Dus we zullen altijd tekenen nodig hebben. Wie zegt ik heb geen tekenen nodig, zegt in wezen: “ik ben een volmaakt Christen”.

Tekenen zijn deel van de opvoeding. Het is heel mooi als je geloof gesterkt wordt door tekenen. Maar om ons de realiteit te geven van die tekenen, moeten we wel meewerken.

En dat is het bijzondere. Een teken is een stap op weg naar een sterker geloof, maar je kunt niet zonder de realiteit, je kunt niet zonder werken. En dus willen we werkelijk het wezenlijke achter de tekenen ontvangen zullen we altijd moeten mee werken. God wil ook iets zien in ons. Wij blijven niet passief. Als we worden opgevoed, als we groeien dan is dat om wijzer te worden. dus in de tekenen kan God doen wat hij wil.

Verantwoordelijkheid

Dus in feite ontvangen wij die tekenen heel passief. We maken een stap in het geloof. En dan is het voorbij met de volledige passiviteit, wij kunnen iets teruggeven aan God. Pas dan wordt die realiteit af. Die wordt voltooid.

Dit noemen we ook wel verantwoordelijkheid: antwoord geven op het Woord dat in de wereld gekomen is.

Gods schepping wordt voltooid doordat wij een stap maken als antwoord op het Woord van God. Als wij een werk verrichten, dat eigenlijk al besloten ligt als een inspiratie in het geloof.

Dus je moet nooit tekenen minachten. Het is heel fijn als je die tekenen ontvangt, maar het moet geen gewoonte worden. De gewoonte die we moeten aanleren is niet die tekenen.

Gewoon te ontvangen, maar daarmee iets af te maken samen met God, zodat we werkelijk een antwoord geven op het gegeven Woord van God.

Keywoorden: Eens geschreven blijft gegeven | Geloof en leven | Jesaja 7 | Verantwoordelijkheid | Tekenen van God |

Categorie: Geloof en Leven | Liturgische Kalender | Pater Elias

200325 | XLS00008 |

220721 112 views

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel