Paus Franciscus: ‘Vertel Jezus alles’ @CNAlive @HannahBrockhaus

HomeCNAgencyPaus Franciscus: 'Vertel Jezus alles' @CNAlive @HannahBrockhaus

Door Hannah Brockhaus  Vaticaanstad, 23 apr 2023 / 05:10 am

Paus Franciscus heeft aanbevolen om aan het einde van elke dag een gewetensonderzoek te doen als een manier om Jezus uit te nodigen in de vreugde en de strijd van het dagelijks leven.

“Voor ons is het inderdaad belangrijk om samen met Jezus onze geschiedenis te herlezen: het verhaal van ons leven, van een bepaalde periode, van onze dagen, met zijn teleurstellingen en hoop,” zei de paus op 23 april.

“Er is een goede manier om dit te doen, en vandaag wil ik u die voorstellen: die bestaat erin elke avond tijd te besteden aan een kort gewetensonderzoek”, zei hij. “Wat is er vandaag in me gebeurd? Dat is de vraag. Het betekent de dag herlezen met Jezus.”

Paus Franciscus sprak ongeveer 30.000 mensen toe tijdens het Regina Caeli op het Sint-Pietersplein op 23 april 2023. Vaticaanse media

Na zijn korte boodschap bad hij het Regina Caeli, een Latijnse antifoon ter ere van de Maagd Maria die gewoonlijk tijdens de paastijd wordt gebeden.

Franciscus zei dat het doen van een gewetensonderzoek een manier is om “mijn dag te herlezen, het hart te openen, mensen, keuzes, angsten, ten val komen, hoop en alle dingen die hebben plaatsgevonden bij Hem te brengen; om geleidelijk te leren de dingen met andere ogen te bekijken, met zijn ogen en niet alleen de onze”.

Een gewetensonderzoek aan het eind van de dag wordt ook wel een dagelijks onderzoek genoemd, een onderdeel van de spiritualiteit ontwikkeld door de heilige Ignatius van Loyola.

De paus sprak over de spirituele praktijk in de context van de evangeliepassage voor de derde zondag van Pasen, die de verschijning van Jezus aan twee van zijn leerlingen in herinnering roept terwijl ze van Jeruzalem naar het dorp Emmaüs liepen.

Paus Franciscus sprak ongeveer 30.000 mensen toe tijdens het Regina Caeli op het Sint-Pietersplein op 23 april 2023. Vaticaanse media

Aanvankelijk herkenden de discipelen de verrezen Heer niet, die hen vroeg uit te leggen wat er gebeurd was dat hen zo verdrietig te maakte.

Jezus, zei de paus, “wil naar hun relaas luisteren. Dan, terwijl ze lopen, helpt hij hen de feiten op een andere manier te interpreteren, in het licht van de profetie, in het licht van het Woord van God.”

“Ook wij kunnen, net als die leerlingen, geconfronteerd met wat ons overkomt, ons verloren voelen tegenover deze gebeurtenissen, alleen en onzeker, met veel vragen en zorgen, teleurstellingen, veel dingen,” legde hij uit.

“Het evangelie van vandaag nodigt ons uit om alles aan Jezus te vertellen,” vervolgde hij, “oprecht, zonder ons zorgen te maken dat we hem lastig vallen – hij luistert – zonder angst om iets verkeerds te zeggen, zonder ons te schamen voor onze strijd om het te begrijpen.”

Paus Franciscus legde uit dat de Heer blij is als wij ons voor hem openstellen, omdat hij ons wil begeleiden en ons hart in ons wil laten branden, zoals dat gebeurde met de leerlingen op de weg naar Emmaüs.

Door onszelf te onderzoeken, kunnen we onze dag en ons leven herlezen in het licht van Christus’ liefde, zei hij.

“Zelfs wat vermoeiend en mislukt lijkt,” legde hij uit, “kan in een ander licht verschijnen: een moeilijk te omarmen kruis, de beslissing om een belediging te vergeven, een verloren kans, het zwoegen op het werk, de oprechtheid die een prijs heeft, en de beproevingen van het gezinsleven kunnen ons in een nieuw licht verschijnen, het licht van de Gekruisigde en Verrezene, die elke val weet om te zetten in een stap voorwaarts.”

Maar, voegde hij eraan toe, we moeten onze barricades naar beneden halen en ruimte laten voor Jezus.

“We kunnen vandaag beginnen, om ons deze avond toe te wijden aan een moment van gebed waarin we ons afvragen: hoe was mijn dag?” zei hij.

“Welke vreugden, welke droefenissen, welke monotonie, hoe was het, wat gebeurde er?” zijn enkele van de vragen die we ons kunnen stellen, zei hij, samen met “wat waren de parels, eventueel verborgen, om dankbaar voor te zijn? Was er een beetje liefde in wat ik deed? En wat zijn de misstappen, het verdriet, de twijfels en angsten om naar Jezus te brengen, zodat hij nieuwe wegen voor me kan openen, me kan optillen en bemoedigen?”

“Moge Maria, wijze Maagd, ons helpen om Jezus te herkennen die met ons wandelt en om elke dag van ons leven voor hem te herlezen, ‘herlezen’ is het woord,” zei hij.

 

Hannah Brockhaus

Hannah Brockhaus is de senior correspondent van Catholic News Agency in Rome. Ze groeide op in Omaha, Nebraska, en heeft een graad in Engels van Truman State University in Missouri.

 

 

Bron: Pope Francis: ‘Tell Jesus everything’ | Catholic News Agency

 

Vertaling: EWTN Lage Landen (AV)

 
AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel