Mgr.Rob Mutsaerts: Zalig Pasen – Petrus en Johannes versus Maarten van Rossem en Johan Derksen

HomeNieuwsbriefMgr.Rob Mutsaerts: Zalig Pasen - Petrus en Johannes versus Maarten van Rossem...

Gisteren op Goede Vrijdag konden we horen hoe Jezus gestorven is. Alle details staan erbij vermeld in de bijbel. En we kunnen dat snappen: hij bezwijkt aan zijn verwondingen, ze halen Hem van het kruis en Hij wordt begraven. Dat snappen we. En dan vandaag: Hij is verrezen! Verrezen? Hoezo verrezen? Was Hij niet echt dood dan? Heeft Hij nog een tijdje geleefd en is Jezus toen echt gestorven. Hoezo verrezen? 

Zaterdag van de Paaswake 16 April 2022 – In ons moderne wereldje wuiven veel mensen dit soort wonderlijke verhalen weg en houden het op iets symbolisch, of op ‘het is maar een verhaal met een moraal’. Nee, doden die verrijzen, daar geloven we niet meer in; dat is iets uit die rare tijd 2000 jaar geleden toen mensen nog een primitief idee van de wereld en de werkelijkheid hadden: erg onwetenschappelijk. Jezus mag dan een goede, wijze man zijn, ethisch een echt voorbeeld voor ons, maar die wonderverhalen uit de bijbel moeten we maar vergeten. Degenen die die verhalen allemaal opgeschreven hebben (en die wij in de bijbel kunnen lezen), hebben vreselijk overdreven. Vooral dat verhaal dat Jezus dood was en weer tot leven komt. Die Lukas en Markus en al die andere bijbelschrijvers waren onwetenschappelijke simpele vissers.

Inderdaad waren de leerlingen van Jezus simpele hardwerkende vissers en geen professoren. Petrus had geen iPhone, Jakobus geen gekleurde contactlenzen en Johannes had nog nooit een drievoudige kransslagaderomleiding ondergaan. Nee, de moderne technologie was voor hen een ver-van-mijn-bed show. Maar… dat wil toch nog niet zeggen dat zij onnozele onredelijke mensen waren. Hun ervaring over de dood was klip en klaar: mensen die gestorven waren bleven dood. Ook 2000 jaar geleden begrepen mensen twee dingen heel goed: leven en sterven.

Nuchtere vissers als de gebroeders Jakobus en Johannes (ik noem er zo maar twee) nemen de verrijzenis van Jezus niet zomaar onnozel aan omdat ze nog geen Maarten van Rossem en Johan Derksen hadden om hen te vertellen dat ze zich vergisten. Zij waren net zo sceptisch als u en ik als het gaat over een dode die weer opstaat en wegloopt.  

Beweren dat iemand uit de dood is opgestaan was 2000 jaar geleden net zo verbazingwekkend als nu. Toen de leerlingen van Jezus beweerden dat Hij opgestaan was uit de dood, werden ze net zo vreemd aangekeken als dat mensen dat vandaag zouden doen, als ik zou beweren dat mijn tante Truus die we 15 jaar geleden begraven hebben, opgestaan is uit de dood. De leerlingen zouden zoiets nooit hebben verzonnen! Je maakt je er alleen maar belachelijk mee!

De énige reden waarom ze het overal verkondigd hebben is dat ze met hun eigen ogen gezien hebben dat Hij echt dood was, en echt 3 dagen later aan hen verscheen, met hen in gesprek ging!!

Wat we met Pasen vieren – de verrijzenis van Jezus – is de kern van ons geloof. En toch blijft het zo moeilijk om juist dat te aanvaarden, dat het echt zo is. We geloven liever in iets wat we wetenschappelijk kunnen bewijzen. En wonderen, daar kan de wetenschap niks mee, de wetenschap kan dat niet verklaren. Maar dat zegt natuurlijk niets. Feit blijft, dat de verrijzenis voor ons iets onvoorstelbaars is; onwaarschijnlijk ook.

Er staat trouwens heel wat in de bijbel wat ik onwaarschijnlijk vind. Sterker nog, er staat niets in het evangelie dat ik zelf bedacht had kunnen hebben. Ik bedoel, als God dan zo duidelijk wil maken dat Hij bestaat door mens te worden, waarom doet Hij dat dan door een onaanzienlijke, zwakke en sterfelijke figuur als die van een volslagen roemloze Jezus?

Als God zo nodig een mens moest worden, waarom gebruikt Hij zijn almacht dan niet? Als Jezus zijn boodschap over de wereld wil verspreiden, waarom maakt hij dan gebruik van maar 12 volgelingen i.p.v. fatsoenlijk opgezette organisatie.

En waarom moet Hij door een mengeling van zinloos geweld en schrikbarend slechte advocatuur op een abattoir-achtige manier aan zijn einde komen? Die kruisdood is toch iets waanzinnigs, en zijn verdediging lijkt toch helemaal nergens op?! Je gelooft toch gemakkelijker in iemand die veel aanzienlijker en logischer te werk gaat en een succesvol levenseinde kent?

Ook de wonderen van Jezus kunnen ons niet overtuigen. Kon Hij bijvoorbeeld die afschuwelijk wrede keizer Nero niet omtoveren tot een talentvol violist. Of, misschien overtuigender, kon Jezus die, eenmaal aan het kruis gespijkerd, ter plekke zijn dood niet ongedaan maken en zijn vervolgers terstond naar de maan bliksemen.

Welbeschouwd is er niks aan Jezus dat geloofwaardig is, niks dat ons ervan kan overtuigen dat Hij echt de Zoon van God is. Zijn leven is een reeks van merkwaardige voorvallen en vooral aan het einde blijkt hoe krankzinnig weinig Hij voor elkaar gekregen heeft: zijn handvol vrienden vluchten, zijn belangrijkste leerling doet alsof hij Hem niet kent en niemand begreep meer wat Hij bedoelde.

En DESONDANKS wekt het levensverhaal van Jezus verwondering en raak ik meer en meer overtuigd: ja, Hij is het! Hem wil ik volgen! Hem geloof ik! Hoe komt dat toch?! Hoe komt het dat je ondanks alle onwaarschijnlijkheden toch gelooft, overtuigd raakt, gaat geloven in Hem?

Misschien wel vanwege dit: Hij doet onder alle omstandigheden wat juist is, ook al kost het zijn leven. Hij houdt van ons, ondanks wie wij zijn en wat wij allemaal doen, dat blijkt uit alles. Dat is onwaarschijnlijk en toch weet en geloof ik dat het waar is.

Zalig Pasen. De Heer is waarlijk verrezen!

+ Rob Mutsaerts

 


 

Wilt u de ander bijdragen van de nieuwsbrief van Pasen 2022 lezen? Klik dan hier.

Wilt u naar de lijst van alle podcasts van Mgr. Rob Mutsaerts gaan?  Klik dan hier .

Wilt u meer lezen of luisteren naar andere bijdragen van Mgr. Rob Mutsaerts? Klik dan hier of een van de andere ‘tags’ boven aan deze post. 


Keywoorden: Geloofwaardig | Levensverhaal van Jezus | Moderne technologie | Nieuwsbrief10 | Pasen2022 | Verrijzenis | Zalig Pasen |

220416 | [XLS000] |

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel