Pinksteren 2022 – de kerk komt uit de kast

HomeGeloof en LevenPinksteren 2022 - de kerk komt uit de kast

Pater Elias Leyds C.S.J. | Zaterdag voor Pinksteren| Oisterwijk | 4 juni 2022

Wat is Pinksteren eigenlijk? Het is de dag, dat de Kerk uit de kast is gekomen. Om precies te zijn, na een tijd van gebed en hoopvol afwachten, verenigd rondom Maria de moeder van God, komen de apostels en leerlingen zonder vrees naar buiten. Deuren die uit vrees gesloten waren, gaan wijd open. De Kerk, gesticht door de Heer zelf, gaat op weg. En het is altijd duidelijk geweest, ze heeft altijd moeten ervaren, dat haar roeping het onmogelijke is.

Haar oorsprong is immers de verlossing die menselijkerwijs niet mogelijk is, en alleen van Godswege tot stand kon komen. En haar eindbestemming is een exclusieve plaats, waar zelfs de meest welwillende mens niet kan komen zonder door God uitgenodigd en toegelaten te worden. En nu ze definitief uit de kast is gekomen en op weg gaat door deze wereld, zal ze keer op keer worden uitgedaagd het onmogelijke te doen. Immers, de wereld is niet haar thuis. De wereld is zelfs geen tussenstop om uit te rusten. Ze is een ballingschap. Iedere gelovige die dat nog niet inziet, weet blijkbaar nog niet waar hij heengaat. Maar wie dat wel ziet, weet ook dat hij geroepen is om, op weg door dat land van ballingschap, het onmogelijke te doen – dat door de Heilige geest van de Almachtige wél mogelijk wordt.

Iedereen kan een mening hebben, en een gevoel, en dat met medemensen delen met wie hij samenkomt. Dat wil nog niet zeggen, dat hij met hen in dezelfde richting gaat. Maar als hij gelooft, weet hij waar hij heengaat, met anderen die hetzelfde geloven en daardoor verlangen naar hetzelfde licht. Alles wat we doen of willen doen is geconcentreerd op hetzelfde Einde – in de eenvoud van Gods goedheid, de drie-ene liefde. Immers, als God liefde is, en Drie-eenheid is, dan is ook zijn liefde drie-een. Wanneer Gods wijsheid ons vernieuwt, mogen en kunnen wij onze naaste, onszelf en God liefhebben. Door de Geest van Gods liefde kunnen wij aanbidden, offeren en danken voor het leven, de waarheid en het licht, zolang we op weg zijn. Er zijn veel redenen om bang te zijn in onze wereld. Maar die worden allemaal overtroffen door de ene exclusieve reden om niet bang te zijn:

“… ik was dood, en zie, ik ben levend, tot in de eeuwen der eeuwen …” (Apok. 1,18)

Pater Elias

 

 

Het onmogelijk doen…?

 

Keywoorden/Tags: Apokalyps 1 | H.Geest | Het onmogelijke doen | Pinksteren |

 

Meer lezen over bijvoorbeeld de ‘Heilige Geest’? Klik dan hier, of gebruik één van de andere ‘tags’ boven aan dit artikel.

 

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel