FilioQue 92 – Het ware, het goede en het mooie? Hoe is schoonheid een sleutel voor het geloof?

HomeFilioQueFilioQue 92 - Het ware, het goede en het mooie? Hoe is...

Klik op bovenstaande plaatje om de video in Youtube te starten

Pater Elias Leyds c.s.j gaat door met ‘FilioQue, het katholieke handelsmerk’ om het verstand te prikkelen en het geloof te sterken. Geloof vraagt om een gezond verstand en een open Geest, en moet mensen uitdagen om een antwoord te formuleren op de wijsheid die God geeft. Met deze bijdrage over de schoonheid levert de pater weer een kleine ‘schittering uit de schatkist’ die de openbaring is, op onze weg naar Hemelvaart en Pinksteren.  

Het Mooie, het Goede en het Ware zijn termen die veelvuldig gebruikt worden om mensen aan te geven, hoe ze dichter bij God kunnen komen. Echter, het geloof is geopenbaarde waarheid die heel confronterend kan zijn, voor zowel gelovigen als ongelovigen. Hoezo mooi en goed? De drie termen zijn zeer verschillend … en elk is op een bepaalde manier onvolledig.

Het Mooie, oftwel schoonheid, kan een valstrik zijn. Denk maar eens aan de eerste bekoring van Eva. En dan … waar is de schoonheid gebleven op Golgotha? Toch is dat het hoogtepunt van Gods openbaring.

Achter mooie dingen aan lopen betekent dat je in het kleine menselijke wereldje blijft, van al het gemaakte… Christus aan het Kruis is de waarheid van de zonde. Christus die de gevolgen van de zonde heeft ondergaan is waar, maar allerminst mooi. Het Mooie brengt mij in eerste zin helemaal niet dichter bij God. Terwijl het Mooie toch belangrijk is. Waarom komt schoonheid in bijvoorbeeld de Apocalyps voor?

Copyright @Daniel Ibanez EWTN Vaticano

De Schoonheid in het nieuwe testament vind je eigenlijk alleen in de openbaring van Johannes. De rol van de schoonheid is de bruid. De bruid van het Lam. En het Lam komt naar de bruid toe of wacht op de komst van de bruid. Dus schoonheid brengt God dichter bij ons. Wij zijn degene die door het geloof, door onze hoop en door de liefde, de mooiheid vormen voor de mensenzoon. Hij is de bruidegom van de nieuwe mensheid.

Lees hoe Dostojewski het geheel bij het verkeerde eind heeft! Schoonheid zal de wereld redden? Nee! Schoonheid heeft de wereld ten val gebracht. Kijk maar naar Eva, die verleid wordt door de vrucht. De vrucht is lekker om te eten, en de boom is mooi en de wijsheid is goed. Kijk deze hebben juist Eva en daarna Adam op het verkeerde been gezet.

Het Mooie is wel belangrijk, maar niet zo zeer om ons dichterbij God te brengen, maar om de Mensenzoon dichter bij ons brengen. De Openbaring van Johannes laat zien waarom: vanwege de schoonheid van ons, de Bruid van het Lam. Niet zozeer het Woord God, maar het antwoord van de nieuwe mensheid is ‘mooi’, en wel voor de Bruidegom.

Mocht u meer afleveringen lezen of zien van de Nederlandse versie ‘Filioque, het Katholiek handelsmerk‘? Klik dan hier of klik op één van de andere ‘tag’-knoppen boven aan deze post

Mocht u meer willen lezen over ‘Dostojewski‘? Klik dan hier .

Wilt u meer lezen over ‘waarheid, goedheid en schoonheid‘? Klik dan hier of klik één van de andere ‘tags’ boven aan dit bericht. 

Voor het Engelse ‘Filioque – the catholic trademarkklik hier  

Keywoorden:  Bruid | Bruidegom | Dostojewski | Geloof Hoop en Liefde | Geopenbaarde waarheid van God | Lam Gods | Schoonheid | Schoonheid en geloof | Waarheid goedheid en schoonheid |

18:59 220512 [XLS000]

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel