Vastentijd 2022 (27): Mgr Rob Mutsaerts – maandag in de vierde week – Geloof en gij zult zien

HomeMgr Rob MutsaertsVastentijd 2022 (27): Mgr Rob Mutsaerts - maandag in de vierde week...

Klik de foto hierboven om de podcast te starten. Deze keer enkel het gesproken woord bij het beeld van een indrukwekkend schilderij van Paolo Veronese (1528-1588). 

Op de maandag van de vierde week van de vastentijd, 28 maart 2022, overweegt Mgr.Rob Mutsaerts het evangelie:

Joh. 4, 43-54 Ga, uw zoon leeft.

Jezus komt voor de tweede keer terug in Kana in Galilea. Jezus zag het geloof van een hoofdbeambte. Hij vroeg genezing voor een kind. Het wonder van genezing gebeurde deze keer zonder een tastbaar ‘genees’-middel. Een woord van Hem was voldoende.

Wat doet het woord? Je kan met het woord een situatie duiden of beschrijven, maar het woord kan ook wat doen. De woorden “het spijt me” kunnen ontroering brengen en het geven van een rode kaart bij het voetbal kan de hele wedstrijd veranderen. Kijk naar het woord in Genesis. Door het woord is alles in het leven geroepen. Kijk naar het scheppingsverhaal. God spreekt en er komt iets tot leven.

Dat geldt ook voor het toedienen van een sacrament. Dit is mijn lichaam en mijn bloed. Dat zijn woorden van Jezus zelf die we in herinnering halen. Ontvang het zegen van de Heilige geest en zowaar de Heilige geest daalt neer op de vormeling.

Voor een wonder is wel geloof nodig. Geloof en het zal geschiede. Dus niet “zie en je zult geloven”, maar in deze geloof en je zult zien”

Wilt u meer lezen over bijvoorbeeld de ‘biecht‘ ? Klik dan hier, of gebruik één van de andere ‘tags’  boven aan deze post. 

Bron muziek: HarpaDei – “Audo benigne conditor” – voor youtube – link klik hier

Bron afbeelding: De Centurio van Kafarnaüm smeekt Jezus om zijn verlamde knecht te genezen. Schilderij van Paolo Veronese (1528-1588) 16e eeuw Zon. 1,92×2,97 m Madrid, Prado Museum

Keywoorden: Geloof | Het woord | Johannes 4 | Vasten | Vastentijd | Wonderen | Zien door geloof |

5:25 | 220328 [XLS000]

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel