Amber en Dave VanVickle over het vinden van God middenin het lijden @NCRegister @alyssamurphy

HomeInternationaal Katholiek NieuwsAmber en Dave VanVickle over het vinden van God middenin het lijden...

‘Ik wilde vroeger altijd het langste leven, perfecte gezondheid en geluk, maar eigenlijk gaat het vooral om dat gevoel dat ik zo blij ben dat dit niet alles is … en dat we de hemel hebben om op te wachten, en dat we bij Jezus zullen zijn, en dat er geen tranen meer zullen zijn …’ – Amber VanVickle (1982-2023)

Alyssa Murphy; Blogs; 2 maart 2023

In een ontroerende getuigenis, opgenomen vlak voor de kankerdiagnose van Amber VanVickle in 2019, praten Amber en haar man Dave openhartig met de Franciscaanse pater Dave Pivonka over hun eigen geloofsreis, indringend persoonlijk lijden, onophoudelijk zoeken naar wonderen die nooit komen, en het licht dat ze beiden vonden in de ware roeping van het huwelijk.

Neem, terwijl duizenden rouwen om het verlies van deze prachtige moeder van vijf kinderen, die 23 februari overleed en zaterdag te ruste wordt gelegd, alstublieft even de tijd om dit gesprek te bekijken, waarin de hartverwarmende woorden worden belicht van een moedige vrouw die een dergelijk lijden met onstuimige heldhaftigheid en genade doorstond. Mogen we allemaal bidden om zo’n wijsheid en inzicht te midden van onze eigen beproevingen en kruisen, vooral nu we doorgaan met onze reis in de vastentijd.

In de opname, die slechts een paar dagen voor haar wake en begrafenis werd uitgebracht, begint Amber met vertellen over haar eigen geloofsleven, het opgroeien in een katholiek gezin en nooit afdwalen van God.

“Ik betreurde min of meer het feit dat ik niet echt een geweldig bekeringsverhaal had – zoals mijn man dat echt geweldige ‘bliksemmoment’ had waarbij hij de Heer ontmoette, en ik had dat nooit. … En dat komt vast omdat ik mijn hele leven katholiek ben geweest. Ik ben nooit echt afgedwaald …”

Amber en Dave spreken beiden hartstochtelijk over hun vurige gebeden tot God om genezing voor twee van hun vijf kinderen die met een handicap werden geboren, in de hoop dat hun smeekbeden zouden worden verhoord, totdat zij begrepen dat de pijn die zij voelden, wat sommigen een “tragedie” zouden kunnen noemen, veel meer was. Zoals Dave uitlegt: “Als ik nu terugkijk, was het de eerste keer dat ik echt het kruis ervoer.”

Met een zoon geboren met hersenverlamming en een dochter geboren met spina bifida (vert.: een ‘open ruggetje’), grapten zelfs vrienden dat het gezin “toe was aan een wonder”, herinnert Amber zich. “Het duurde lang, het was zeker een oefening voor mij om te zeggen: ‘Heer, niet mijn wil maar de Uwe…'”.

“Uiteindelijk werd het gewoon: ‘Nee, Heer, als dit uw wil is, en onze kinderen niet genezen gaan worden, omdat U ze zo geschapen hebt en ze hun eigen roeping hebben, en U een plan voor ze hebt zoals ze zijn, geef ons dan gewoon de kracht om Uw plan uit te voeren en ons over te geven …'”.

Door zich uiteindelijk dagelijks in het Evangelie te verdiepen begon Amber duidelijk te zien wat de Heer van ons allen verlangt, als we onze wil aan de zijne beginnen aan te passen. En een echt keerpunt voor Amber was toen haar man zei: “Je kunt niet boos zijn op God als je geen relatie met Hem hebt.”

Het gesprek legt de ware betekenis van het huwelijk bloot: twee mensen die via elkaar hun weg naar de hemel vinden, via de roeping van het huwelijk als man en vrouw. Dave zegt eenvoudigweg dat ze zielsverwanten zijn.

“Ik weet dat je eigenlijk niet mag zeggen dat je in zielemaatjes gelooft, maar het is zo ongeveer… zo gegaan. … Elke keer als we iets meemaken of deze reis in het leven maken, zeg ik: ‘Godzijdank is dit degene met wie ik ben,'” zegt Dave en voegt eraan toe: “Wegens ons denk ik dat ze zeggen dat als je getrouwd bent, je langs die weg naar de hemel komt; ik twijfel er niet aan dat ons huwelijk de manier is waarop we naar de hemel gaan, in onze roeping tot het huwelijk.”

En het lijden brengt hen dichter bij elkaar, voegt Amber eraan toe, en geeft zo’n zilveren randje aan de kruisen die ze dragen. “Ik ben God dankbaar omdat elke tegenslag ons dichter bij elkaar bracht, en we zijn zo gezegend om samen deze weg te bewandelen …”.

“We weten dat we vervuld zijn door het hebben van een relatie met God op dit moment, en we zijn zo vol vreugde, maar we zijn ook zo gelukkig omdat we onze eeuwigheid met Hem gaan doorbrengen,” zegt Dave, voordat hij een visioen van ware liefde overdenkt dat elke Paasochtend te vinden is. “Het lege graf is een van de mooiste dingen die je ooit in je leven kunt zien …”

” Ik wilde vroeger altijd het langste leven, perfecte gezondheid en geluk, maar eigenlijk komt het aan op dat gevoel dat ik zo blij ben dat dit niet alles is … en dat we de hemel hebben om op te wachten, en dat we bij Jezus zullen zijn, en dat er geen tranen meer zullen zijn,” zegt Amber. “Dit leven is niet bedoeld om de hemel op aarde te zijn…”

En in een prachtige ontknoping zeggen man en vrouw eenstemmig: “Hij is wie hij zei dat hij was.”

Verleen haar eeuwige rust, Heer, en laat eeuwig licht op haar schijnen. Moge haar ziel en alle zielen van de gelovige overledenen door Gods genade in vrede rusten.

Blijf alstublieft bidden voor Amber, Dave en hun familie.

Alyssa Murphy Alyssa Murphy is de Managing Editor van Digital Assets van het Register. Ze begon haar carrière in de ether in San Francisco en heeft in alle facetten van de media gewerkt. Alyssa geniet van het schrijven en verslaan van verhalen die inspireren en opbeuren. Lezers van het Register kennen haar stem misschien van Morning Glory, van EWTN radio. Alyssa woont momenteel in New Jersey net buiten Manhattan met haar man Andrew en jonge dochter Annabelle.

Bron: Amber and Dave VanVickle on Finding God in the Midst of Suffering| National Catholic Register (ncregister.com)


Redactie EWTN Lage Landen: andere (Engelstalige) artikelen over/van Amber

https://www.ncregister.com/commentaries/amber-vanvickle-requiescat-in-pace

https://www.ncregister.com/blog/a-mother-finds-love-at-the-foot-of-the-cross

https://www.ncregister.com/blog/when-the-miracle-doesn-t-come

 

 

Wilt u meer lezen over ‘de vrucht van de beproeving‘? Klik dan hier, gebruik één van de andere ‘tags’ boven of onder aan dit artikel of gebruik de zoekfunctie van de website (het vergrootglas rechtsboven aan de pagina) 


 

Keywoorden: | Alyssa Murphy | Amber en Dave VanVickle | Beproeving | De vrucht van de beproeving | Geloofsreis | Getuigenis | H.Huwelijk | Het kruis dragen | Het lijden leven |  Ieder huis zijn kruis | Lijden | NCRegister | Pater Dave Pivonka | 

230305 | [XLS000] 

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel