Mgr. Rob Mutsaerts Podcast #82: geloven als een kind – 23ste zondag door het jaar.

HomeAA Podcast Mgr MutsaertsMgr. Rob Mutsaerts Podcast #82: geloven als een kind - 23ste zondag...

Mgr.Rob Mutsaerts geeft weer zijn preek van de week voor 4 September 2022 – 23e zondag jaar C.

Lezingen: Wijsh,, 9, 13-18b  Wie kan ontdekken wat de Heer wil? | Ps. 90 (89) 3-4, 5-6, 12-13, 14 en 17 R: Gij, Heer, zijt steeds onze toevlucht geweest voor ieder geslacht opnieuw. | Filémon, 9b-10. 12-17 Neem hem nu niet meer als slaaf, maar als een geliefde broeder. | Lc. 14, 25-33 Niemand kan mijn leerling zijn, als hij zich niet losmaakt van al wat hij bezit.

De monseigneur laat zien dat in de evangelies van de laatste drie weken al een en al verwarring wordt gezaaid: Christus brengt geen vrede maar verdeeldheid en je moet je wel heel erg inspannen om in het rijk Gods te komen. En vandaag wordt er gezegd dat je alles, je huis en haard, in de steek moet laten en Christus volgen. Is dat niet wat veel?  

Er wordt verwarring gezaaid, die telkens weer een uitdaging voor het verstand vormt. Maar gaat het bij het geloof om het intellect, de rede, een begrijpen met het verstand of is het uiteindelijk misschien iets anders.

De monseigneur adviseert om nog eens de 13e encycliek Fides et Ratio, over geloof en rede, van H.Johannes Paulus II te lezen (Red. voor een Nederlandse vertaling zie hier, met dank aan rkdocumenten.nl).  

We kunnen leren van kinderen, hoe die oprecht verwonderd kunnen zijn over wat ze tegenkomen. Het is de ontroering die het verstand te boven gaat en het hart beweegt. Zo kan ook de toepasselijke muziek bij deze podcast geselecteerd door johan Pauwels doen bewegen.

Muziek: “Ik mag U aanbidden als mijn vader, vertrouwend rusten op Uw schoot” zingen Elly en Rikkert en de kinderen.  Want dat is vertrouwen als een kind : opkijken naar Papa, volledig op Hem vertrouwen, alles van Hem verwachten,  Hem geloven op zijn woord …

 

Wilt u naar de lijst van alle podcasts van Mgr. Rob Mutsaerts gaan?  Klik dan hier

Wilt u meer lezen over bijvoorbeeld ‘Geloof en rede’ in de bijbel? Klik dan hier, of één van de andere ‘tags’ boven aan deze post.  

12:09 | 220903 [XLS00, L000]

Keywoorden:  23e zondag Jaar C | Fides et Ratio | Geloof en rede | Gezond verstand | H.Paus Johannes Paulus II |  Lucas 14 | Mgr Rob Podcast | Verwarring | 

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel