Podcast #108: een navigatiesysteem is er om gebruikt te worden

HomeAA Podcast Mgr MutsaertsPodcast #108: een navigatiesysteem is er om gebruikt te worden

Mgr Rob Mutsaerts podcast #108, 2e zondag van de veertigdagentijd (jaar A)

Een navigatiesysteem is er om gebruikt te worden: dit is mijn zoon, luister naar Hem. Dat is de opdracht voor de kerk, voor ons. Dat hemelse perspectief is namelijk voor ons weggelegd.     

5 maart 2023 – Tweede zondag van de veertigdagentijd ( jaar A), Mgr.Rob Mutsaerts overweegt de lezingen van de zondag. 

Lezingen: Gen.12, 1-4a De roeping van Abraham, de vader van het volk van God | Ps. 33 (32), 4-5, 18-19, 20 en 22 R: Geef ons, Heer, uw barmhartigheid, zoals wij op U vertrouwen | 2 Tim., 1, 8b-10 God roept ons en geeft ons licht | Mt., 17, 1-9 Zijn gelaat begon te stralen als de zon |

Genesis gaat over het opvolgen van de instructies in de stem van God. Abraham gaat op reis en daarmee begint eigenlijk de geschiedenis van het volk van Israël. In Genesis daarvoor, de hoofdstukken 1-11 gaat het over de mens die zwak, verleid wordt, de instructies niet opvolgt en daardoor in situaties komt van volledige disharmonie, puinhoop.

Net al als dat een machine uiteindelijk kapot gaat als je de instructies van de gebruiksaanwijzing niet opvolgt, zo zal een mens ook moeten kijken naar de regels van de schepper. De natuurwetten in de wereld en de geestelijke wetten om de eigen bestemming te vinden. Doe je dat niet dan zul je het zelf uitvinden. 

Maar laat God de mens over aan zijn lot? Nee, hij komt telkens weer met een oplossing. Maar we weten dat het luisterend vermogen van de mens veel weerbarstigheid kent. Veel mensen luisteren niet. Alleen Abraham wel. Die luisterde naar God. Niet naar zijn eigen innerlijk stem, maar naar de stem van God. Hij volgde de richting van God en gaat op reis. Daarmee begint de geschiedenis van Israël. En daarna krijgen we allemaal verhalen van mensen die de stem van God volgen.  

Het evangelie gaat over de transfiguratie van Jezus in hemelse gedaanten en hij ontmoet Mozes, de man van de wet, en Elia, de profeet der profeten. Hij overstijgt tijd en ruimte. En wie waren er bij, waren de getuigen Johannes, Jacobus en Petrus. Zij zijn daar om te zien dat er een perspectief is, ondanks de vreselijke kruisdood die gaat komen. Daardoor kunnen ze het lijden verdragen.   

Dit is mijn zoon, luister naar Hem. Dat is de opdracht van de kerk, van ons. Dat hemelse perspectief is ook voor ons weggelegd.    

de vinger van God en Adam

Muziek : Muziek : Awesome God van Rich Mullins 


Keywoorden: 2e zondag van de vastentijd jaar A | Geest van Elia | Genesis 12 | Matteüs 17 | Mgr Rob Mutsaerts | Mozes | Op de proef gesteld | Rich Mullins  | Transfiguratie | Verleiding |


Wilt u naar de lijst van alle podcasts van Mgr. Rob Mutsaerts gaan?  Klik dan hier

Wilt u meer lezen over bijvoorbeeld ‘De geest van Elia? Klik dan hier, gebruik de zoekfunctie (vergrootglas rechtsboven) of één van de andere ‘tags’ onder aan deze post.  


10:38 | 230304 [XLS00, L000] | 

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel