Podcast #144: Hoe staat het met onze ‘strategische’ geestelijke reserves?

HomeAA Podcast Mgr MutsaertsPodcast #144: Hoe staat het met onze 'strategische' geestelijke reserves?

32e zondag door het jaar A – Zondag 12 nov 2023 Mgr.Rob Mutsaerts

Mgr.Rob Mutsaerts reflecteert op de lezingen van de zondag. Vandaag focust hij op het Matteüs evangelie ( Mt. 25 , 1-12 waar gezegd wordt:
 

“Want de dommen namen wel hun lampen mee, maar geen olie;

de verstandigen echter namen met hun lampen tevens kruiken olie mee”.

“Voorwaar, Ik zeg u: ik ken u niet. „Weest dus waakzaam, want gij kent dag noch uur.”

 
De parabel van de meisjes met de lampenolie, de meisjes die uit gemakzucht geen moeite namen om extra olie mee te nemen, geeft de vraag: hoe staat het met onze eigen strategische geestelijke reserves ‘olie voor het licht’? Bidden we pas als we in nood zijn, of bidden we nu al voor de toekomst, waarin wij of anderen in nood zijn? Hoe beoefenen wij onze natuurijke openheid naar de Heilige Geest? Als je door pijn overmand bent, kost het veel meer moeite om aan God te denken, te bidden. Waar ontleen je dan je kracht aan?     
 
Gisteren 11 November werd het bericht de wereld in gestuurd dat Bisschop Strickland van Tyler in Texas door de Paus van zijn functie is ontheven. Ondanks de verwarring die dit bij veel mensen brengt, blijft deze bisschop fier en bidden voor de Paus en de wereld. zoals hij zegt refererend naar het evangelie van vandaag: licht blijft licht, ook en juist in de duisternis.  
 
Monseigneur Mutsaerts sprak vorige week over de kerk der eeuwenDe kerk is een Heilige kerk, omdat het de kerk van Christus is. De kerk is een zondige kerk, omdat het mensen zijn, die de kerk van Christus voortzetten. Daar moeten wij het mee doen. De toekomst zal helderheid verschaffen. Jezus vraagt ​​bekering, geen zouteloze hap. Het is geen mensenkerk maar Gods kerk
 
Monseigner Rob Mutsaerts (s)preekt helder en hartelijk . Hoe eenvoudig en hoe krachtig. Luister naar de podcast van deze week. 
 
 

 

Lezingen
Wijsh. 6, 12-16 De wijsheid wordt gevonden door wie haar zoeken | Ps. 63 (62), 2, 3-4, 5-6, 7-8 R: Heer mijn God, naar U dorst mijn ziel | 1 Tess. 4, 13-18 of 13-14 God zal hen die in Jezus zijn ontslapen met Hem meevoeren | Mt. 25, 1-13 Daar is de bruidegom, trekt hem tegemoet! |

Muziek
Zou Bruce Springsteen gedacht hebben aan de parabel van de meisjes met de lampenolie toe hij zijn versie van “This little light of mine”, een negrospiritual, publiceerde?

 


Wilt u naar de hele lijst van alle podcasts van Mgr. Rob Mutsaerts gaan?  Klik dan hier of gebruik de categorie ‘tag’ boven- of Voltooid dit artikel.  

Wilt u meer horen van ‘ Mgr.Rob Mutsaerts’ en bijvoorbeeld zijn recente podcast horen ter gelegenheid van zijn 12,5 jaar jubileum als bisschop, ook weer aangekondigd ‘helder en hartelijk’? Klik dan hier .

In juni vorig jaar gaf de monseigneur een mooie andere samenvatting voor de ingewikkelde van de wetten voor het leven: kies voor de vrijheid die in Christus is
 

U kunt verder ook gewoon de zoekfunctie (vergrootglas rechtsboven) gebruiken van één van de andere ‘tags’ boven of onder dit bericht.  


08:08 | 231112| ​​​​[XLS00, L000] | 231118 251 | 231125 post views 276 | 

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel